Bryggerier og tapperier oplever fortsat markant salgsnedgang
Restriktionerne i restaurationssektoren og de lukkede festivaler, byfester, koncerter, sportsarrangementer etc. betyder, at kun 15% af de danske bryggerier og tapperier er tilbage på omkring fuld styrke.
Trods den delvise genåbning af Danmark lider bryggeri- og tapperibranchen fortsat under corona-krisen. Salgsnedgangen er massiv i den såkaldte ontrade-sektor, som dækker over restauranter, caféer, barer, værtshuse, festivaler, byfester, koncerter, sportsarrangementer og lignende.
I ontrade er salget efter genåbningen den 18. maj fortsat reduceret med mindst 50% for mere end halvdelen af de danske bryggerier og tapperier. Det viser en medlemsundersøgelse, som Bryggeriforeningen har gennemført i starten af juni. Kun 15% af medlemmerne melder, at deres salg til denne sektor er tilbage på fuld styrke.
Salget til ontrade-sektoren kompenseres ikke af et mersalg i de danske butikker. 30% af bryggerierne rapporterer ganske vist om et øget salg der, men godt 50% melder om en salgsnedgang i butikkerne. De resterende knap 20% holder niveauet i butikkerne i forhold til sidste års salg i samme periode fra 18. maj og to uger frem.
Alt i alt har hvert tredje bryggeri eller tapperi fortsat mistet mere end halvdelen af det totale salg.
– Undersøgelsen viser desværre, at der er markant behov for politiske initiativer til støtte for både bryggeribranchen og dens kunder i restaurationsbranchen. Intet tyder på en snarlig åbning af hverken natteliv, festivaler, koncerter eller større sportsarrangementer, som alle er meget væsentlige kunder hos vores medlemmer. Derfor bliver der næppe ændret på de triste salgstal hen over sommeren, og uden politisk handling må vi imødese bryggerilukninger, siger direktør i Bryggeriforeningen Niels Hald.
15% af bryggerierne og tapperierne i undersøgelsen tilkendegiver allerede nu, at der er risiko for, at de lukker.
Ud over at medlemmerne sælger færre øl, læskedrikke og kildevand, har de også følt sig nødsaget til at nedsætte deres priser – over 70% meddeler, at de har tabt penge på øl, der ikke har kunnet sælges til fuld pris. Desuden har godt 40% mistet penge på kunder, der ikke har kunnet betale deres regninger. Og ni ud af ti medlemmer har ifølge undersøgelsen været nødt til at aflyse smagninger eller andre arrangementer på bryggeriet eller tapperiet.