• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Bryggeriforeningen er med i kampagne om mindre portionsstørrelser

Aktuelt, Drikkevarebranchen, Forbrug, Læskedrik, Marked, Miljø, Samfund
(C) Rådet for sund mad(C) Rådet for sund mad

Økonomien, sundheden og klimaet har godt af mindre portioner. Derfor er Bryggeriforeningen under Rådet for sund mad gået sammen med 18 partnere om kampagnen ”Ja tak, lidt mindre”

En lidt mindre pakke eller portion kan være med til at holde prisstigninger nede. Det appellerer til mange danskere, som også er bevidste om sundheds- og klimafordelene ved de mindre portioner.

En YouGov-undersøgelse gennemført på vegne af DI Fødevarer i maj 2022 viser, at

  • 53 % voksne danskere lever med overvægt, heraf 18.5 % med svær overvægt. Overvægt øger risikoen for type 2-diabetes, visse kræftformer, hjerte-kar-sygdomme og en lang række andre sygdomme og mentale lidelser.
  • Undersøgelser viser, at man typisk ikke kan se en 10 % forskel, og at der ikke er en mærkbar forskel i mæthedsfornemmelsen mellem en større og en lidt mindre portion.
  • Ca. 20 %. af danskernes individuelle klimabelastning kommer fra vores fødevareforbrug.
  • Af de respondenter (N=613), som svarer, at de synes godt om mindre pakkestørrelser, svarer:
    • 55 %: Mindre pakkestørrelser ville give mindre madspild
    • 36 %: Mindre pakkestørrelser ville få mig til at spise/drikke lidt mindre
    • 30 %: Jeg vil hellere have mindre pakkestørrelser end prisstigninger
    • 26 %: Mindre pakkestørrelser ville hjælpe mig til at undgå vægtstigning/overvægt
    • 20 %: Mindre pakkestørrelser ville belaste klimaet mindre
    • 13 %: Jeg kunne købe kød fra dyr, som har haft et godt/bedre liv

Ja tak, lidt mindre ønsker at skabe en bevægelse, som får sat gang i en forandring, så mindre pakker og portioner bliver det nye normale derhjemme, i butikkerne, i kantiner og på restauranter. Det kalder vi downsizing. Det betyder at gøre portioner og pakker lidt mindre, så de indeholder færre kalorier.

Ja tak, lidt mindre er en forebyggelsesindsats – ikke en national slankekur. Målet er, at flere danskere bevarer en sund vægt, og at personer med overvægt undgår at tage yderligere på.

Læs mere om kampagnen her:  https://raadetforsundmad.dk/jataklidtmindre/

—-
22/09/2022
21/09/2022/af Cecilie Hastrup
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2022/09/JaTakLidtMindre_Infografik_RT_logoversion1_Tegnebraet-1-kopi-1600x900-1.png 900 1600 Cecilie Hastrup https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Cecilie Hastrup2022-09-21 12:14:232022-09-21 12:18:29Bryggeriforeningen er med i kampagne om mindre portionsstørrelser

Nyeste

  • Nyt revolutionerende rensesystem på Mikkellers barer
  • EU-forslag risikerer trods gode hensigter at gå ud over miljøet
  • Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige
  • Nekrolog: Den danske øl-talnørd er gået bort
  • Risiko for lukning af bryggerier stiger

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Forhøjede priser på maltbyg vil give dyrere ølBryggeriforeningens forslag til valgkampen
Scroll to top