Danske bryggerier er hårdt presset af corona-krise
Bryggerierne er storleverandører til de brancher, der aktuelt er lukket ned – hoteller, restauranter og cafeer samt underholdningsindustrien. Derfor rammes de markant af den manglende aktivitet i samfundet, og mindre bryggerier risikerer at måtte dreje nøglen om.
En tredjedel af alle øl, læskedrikke og kildevand, som produceres af danske bryggerier og tapperier bliver solgt uden for detailhandlen – nemlig på hoteller, restauranter og caféer samt ved eksempelvis sportsarrangementer og koncerter. For mange mindre bryggerier er det endda mere end halvdelen og i visse tilfælde op imod 80% af deres produkter, der sælges her. Disse bryggerier rammes derfor næsten lige så hårdt som deres kunder, og konsekvenserne for dem – og dermed også for deres ansatte – kan blive yderst alvorlige.
”Jeg frygter, at flere af bryggerierne må dreje nøglen om. De kan jo akkurat som eksempelvis restaurationerne ikke hente den tabte omsætning hjem igen, når Danmark atter kommer i normaltilstand, og flere af dem kan komme i likviditetsproblemer allerede inden da”, siger Niels Hald, der er direktør for Bryggeriforeningen.
Han understreger, at de danske bryggerier og tapperier sætter stor pris på regeringens foreløbige initiativer for at afbøde de økonomiske konsekvenser af Corona-udbruddet over for erhvervslivet.
”Vi føler med vores gode kunder i restaurations- og event branchen mv., og vi støtter regeringens indsats for at afbøde deres likviditetsudfordringer ved at udskyde visse skatte- og momsbetalinger. Vi mener i forlængelse heraf, at regeringen også bør udskyde betalingerne af punktafgifter, da det vil hjælpe de små bryggere i denne svære tid. Et typisk mindre mikrobryggeri betaler hver måned 50-70.000 kr. i ølafgift. En midlertidig udskydelse vil indebære en særdeles tiltrængt hjælp til bryggerierne”, siger Niels Hald, der henviser til at den britiske regering netop har indefrosset ølafgiften for i år.
Niels Hald hæfter sig ved, at regeringens udsættelse af momsbetalinger pt. kun gælder for store virksomheder.
”Det er afgørende, at momsperioderne for små og mellemstore virksomheder også forlænges”, siger han.