• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige

Aktuelt, Drikkevarebranchen, Forbrug, Øl, Salg og afgifter, Samfund

Sammen med seks andre organisationer med meget forskelligt udgangspunkt appellerer Bryggeriforeningen i et debatindlæg i Berlingske, om at det nyvalgte Folketing indfører digitalt alderstjek for at hindre illegalt salg af alkohol til børn og unge.

”På Christiansborg er der et bredt politisk ønske om bedre håndhævelse af salgsaldersgrænserne.

Derfor appellerer vi til, at det nye folketing vil indføre digital alderskontrol, fordi det kan forebygge, at unge køber varer, der er underlagt en salgsaldersgrænse.

Brug af digitale værktøjer harmonerer med, at Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande, og vi bør naturligvis gribe de digitale muligheder, der kan beskytte vores børn og unge.

I dag er de butiksansatte alene om at skulle håndhæve salgsaldersgrænser.

Det er en stor opgave, og når de butiksansatte samtidig beretter om pres og kritik fra kunder, er det vanskeligt at sikre en optimal kontrol. Den virkelighed afspejles i adskillige undersøgelser, som alle konkluderer, at det lykkes for en stor andel af unge at købe alkohol og andre produkter, som de ikke er gamle nok til at måtte købe.

Udfordringen med den nuværende håndhævelse af salgsaldersgrænserne kan digital alderskontrol bidrage til at løse – også ved e-handel. Digital alderskontrol kan ske automatisk, når forbrugeren gennemfører sin betaling, hvad enten det er med kort eller telefon ved terminalen: Stregkoden på varen fortæller, hvis varen er underlagt en salgsaldersgrænse, og såfremt forbrugeren ikke er gammel nok til at købe varen, bliver betalingen automatisk afvist.

Fordele ved digital alderskontrol er en effektiv og hurtig kontrol, samtidig med at den butiksansatte beskyttes mod pres og kritik fra kunder. Som en ekstra bonus aflastes Sikkerhedsstyrelsen og får mulighed for at målrette sine ressourcer bedre. Kun 12 procent af betalinger i butikker sker med kontanter, og faldet i brugen af kontanter er især drevet af de unge, da de foretrækker digitale og mobile løsninger til betalinger.

Unges brug af kontanter sker så sjældent, at det i sig selv vil vække mistanke, hvis unge betaler for alkohol med kontanter. Men hvis unge, mod forventning, alligevel ønsker at betale for alkohol med kontanter, skal kassemedarbejderen bede om ID, akkurat som det er tilfældet i dag.”

Underskrevet af:

  • Camilla Rathcke, formand for Lægeforeningen
  • Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse
  • Claus Bøgelund, vicedirektør i De Samvirkende Købmænd
  • Jesper Lundberg, formand for Nærbutikkernes Landsforening
  • Mette Høgh, formand for HK Hande
  • Leif Nielsen, branchedirektør i Dansk Industri
  • Nick Hækkerup, direktør i Bryggeriforeningen

Læs debatindlægget her: www.berlingske.dk/laesere/brug-digital-alderskontrol-for-at-undgaa-salg-af-alkohol-til-mindreaarige

—

24/11/2022
24/11/2022/af Cecilie Hastrup
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2022/11/Digital-alderskontrol-1300-×-900px.png 900 1300 Cecilie Hastrup https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Cecilie Hastrup2022-11-24 07:53:542022-11-24 07:53:54Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige

Nyeste

  • Endnu flere bryggerier i Danmark
  • Classic-øl i markant fremgang
  • Nyt revolutionerende rensesystem på Mikkellers barer
  • EU-forslag risikerer trods gode hensigter at gå ud over miljøet
  • Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Nekrolog: Den danske øl-talnørd er gået bortTy Stage / Dansk RetursystemEU-forslag risikerer trods gode hensigter at gå ud over miljøet
Scroll to top