• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Konkurrenter går sammen i opsigtsvækkende skål

Aktuelt, Emballage

Det er ikke hver dag, man ser Carlsberg og Royal Unibrew stå side ved side, eller Thisted og Svaneke Bryghus skåle sammen. Men det er ikke desto mindre, hvad de og flere andre konkurrenter gør i en ny, fælles kampagne, hvor drikkevareproducenterne sammen med Dansk Retursystem sender en velfortjent tak til alle dem, der panter.

I år er det 20 år siden, at der kom pant på de første dåser og flasker, og det markerer producenter og importører af blandt andet øl, sodavand, juice og kildevand ved at vise, at de står bag og sammen om pantsystemet. I en ny kampagne siger de og Dansk Retursystem tak til danskerne for at pante – trods det besvær, der kan være ved det.

 

En forskel for klima og miljø

Det danske pantsystem er med en returprocent på 93% verdens bedste, og noget af det, der gør det helt særligt, er, at de normalt konkurrerende producenter og detailkæder kan samles om et fælles pantsystem, der gør en forskel for klima og miljø. Alene sidste år sparede pantsystemet for udledning af 210.000 tons CO2 ved at genanvende materialerne til nye flasker og dåser.

”Gennem de seneste 20 år har danskerne i fællesskab pantet mere end 16 milliarder gange, og det er absolut værd at markere. For det har stor betydning for bryggerierne og tapperierne, at der er et effektivt pantsystem, som alle bakker op om, så vores flasker og dåser kommer retur, og materialerne bliver genanvendt”, siger direktør for Bryggeriforeningen, Nick Hækkerup.

 

5,2 mio. gange pant hver dag

I de første 20 år med pantsystemet er mængden af pant steget og steget, og nu bliver der hver eneste dag pantet 5,2 mio. flasker og dåser.

”Med kampagnen vil vi gerne sige tak for det gode samarbejde med producenter og detailhandel, og en velfortjent tak til danskerne for at pante. Uden alle jer, der panter, var det ikke muligt for Danmark at være foregangsland på pantområdet”, siger administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

 

100% retur

Selv om vi i Danmark er gode til at pante og 93% af alle flasker og dåser med pantmærke kommer retur for at blive genanvendt, så er målet at få 100% retur. Derfor har Dansk Retursystem lanceret ’Projekt 100% Retur’, hvor alle kan byde ind med ideer og initiativer, der gør, at endnu mere pant kommer retur. Projekterne samles på siden 100procentretur.dk.

”Vi ser en underskov af forskellige initiativer, der er med til at få de sidste 7% retur. Det er godt, for det er desværre ikke sådan, at vi kan nå målet med én enkelt indsats. Derfor vil vi gerne sætte fokus på og hylde både erhvervslivets og de private initiativer, der bidrager til, at alt pant kan blive til nye flasker og dåser”, siger Anne-Mette Bundgaard, chef for Kommunikation & Branding i Dansk Retursystem.

 

Reklamefilm med glimt i øjet

En del af kampagnen er en reklamefilm, der med et glimt i øjet og skuespiller Thomas Bo Larsens genkendelige stemme viser de forskellige pantsituationer, som mange nok kan nikke genkendende til.

“Vi har valgt at portrættere pantsystemet med en film, der viser det besvær, der også kan være forbundet med at pante. For det fantastiske er, at trods besværet, så panter danskerne alligevel, og det vil vi gerne hylde”, siger Anne-Mette Bundgaard.

Filmen kan ses på tv og sociale medier fra uge 25.

 

Fakta:

Siden bryggerier og producenter gik sammen om etableringen af pantsystemet for 20 år siden er der sket meget:

  • Der er pant på dåser, plastik-flasker og glas-flasker med drikkevarer som fx øl, sodavand, kildevand, cider, energidrikke, alkoholsodavand, iste, juice og saft.
  • Se efter pantmærket, så ved du, om der er pant på.
  • Antallet af forskellige drikkevarer med pant: 2003: 2.241 – 2021: 50.519.
  • Antal flasker og dåser der bliver pantet årligt: 2003: 41 mio. – 2021: 1.900 mio.
  • Andelen af flasker og dåser med pantmærker, der kommer retur: 2003: 83% – 2021: 93%.
  • Danmark og Finland har de højeste returprocenter med 93, men der er flest produkter i det danske pantsystem.
  • Ved at genanvende flasker og dåser sparer pantsystemet årligt for udledningen af 210.000 tons CO2.

 

De deltagende bryggerier, producenter og importører:

Aqua d’Or mineral water a/s

A/S Thisted Bryghus

Bangs A/S

Bryggeriet Skands A/S

Bryggeriet Vestfyen

Bryghuset Møn ApS

Coca-Cola

CO-RO A/S

Carlsberg

Danish Bottling Company A/S

Fanø Bryghus

Frankly Juice

Fur Bryghus

Gamma Brewing Company A/S

H.C. Andersen Brewery ApS

innocent

Krenkerup Bryggeri

Midtfyns Bryghus A/S

Naturfrisk

NATURLI’ Foods

Nørrebro Bryghus

Olsens Bryghus

Red Bull Danmark

Royal Unibrew

Rynkeby

Skanderborg Bryghus

Svaneke Bryghus

Søbogaard ApS

Thurø Bryghus

Ærø Bryggeri A/S

ÅBEN ApS

—-
27/06/2022
28/06/2022/af Lærke Bidstrup
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2022/06/44d967a7-eb97-43eb-8ca1-7a987e6a16c9.jpg 809 1079 Lærke Bidstrup https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Lærke Bidstrup2022-06-28 11:50:412022-06-28 12:01:59Konkurrenter går sammen i opsigtsvækkende skål

Nyeste

  • Endnu flere bryggerier i Danmark
  • Classic-øl i markant fremgang
  • Nyt revolutionerende rensesystem på Mikkellers barer
  • EU-forslag risikerer trods gode hensigter at gå ud over miljøet
  • Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Nyt projekt skal få alle flasker og dåser returFrygt for bryggeri-lukninger ulmer
Scroll to top