• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Løfte: Kalorier og ingredienser på øl-etiketten

Aktuelt, Øl

Forbrugerne skal kunne læse på etiketten, hvor mange kalorier øllen indeholder, og hvad den er lavet af.

Der findes ikke noget EU-krav om, at etiketten på drikkevarer med alkohol skal oplyse om hverken indholdet af energi eller ingredienser. Men EU-Kommissionen har i en årrække presset på, for at producenter af øl, vin og spiritus frivilligt og samlet angiver disse oplysninger på deres produkter.

De europæiske bryggerier har i årevis forsøgt at få kollegerne i vin- og spiritusindustrien med på en frivillig ordning, men forgæves. Derfor var der kun bryggerier til stede den 5. september i Bruxelles, da 25 nationale bryggeriforeninger skrev under på et løfte om fuld deklaration af energiindhold og ingredienser i 2022.

– Vi er stolte af, hvad vores øl indeholder. Og forbrugerne har en naturlig interesse i at få at vide, hvad der er i de produkter, de køber. Så selvfølgelig skal etiketten på alle vores øl fortælle forbrugeren detaljeret om kalorieindholdet og opliste ingredienserne, siger Niels Hald, direktør for Bryggeriforeningen, der var blandt underskriverne.

I dag fortæller etiketten på 60% af øllene i EU om indholdet af kalorier, mens 85% oplister ingredienserne. I Danmark er andelen højere, men vi skal helt i mål understreger Niels Hald:

– Nogle af de mindre, innovative bryggerier har svært ved at leve op til erklæringen, især fordi de skal måle energiindhold på rigtigt mange forskellige øl. Men både forståelsen og viljen er udbredt i hele den danske øl-branche, så vi skal nok nå målet, siger Niels Hald.

Åben for vin- og spiritusindustrien

Underskriftceremonien blev overværet af EU’s sundhedskommissær, Vytenis Andriukaitis, der roste de europæiske bryggerier for initiativet.

”Forbrugerne har ret til at vide, hvad der er i de produkter, de køber. Mange af dem ønsker flere deltaljer om, hvad deres drikkevarer indeholder, og hvad de betyder for deres helbred. Og de ønsker at informationerne skal være tydelige og transparente. Jeg vil gerne takke jer for jeres frivillige pionérindsats, som jeg håber viser vejen for resten af alkoholindustrien”, sagde Vytenis Andriukaitis.

Løftet fra de europæiske bryggerier er formuleret i en såkaldt ”Memorandum of Understanding”, som er åben for underskrivelse af både vin- og spiritusindustrien.

01/10/2019/af Christina Kirkeby
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2019/11/Proud-to-be-clear.jpg 1080 1620 Christina Kirkeby https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Christina Kirkeby2019-10-01 11:35:102020-05-15 11:32:49Løfte: Kalorier og ingredienser på øl-etiketten

Nyeste

  • Nyt revolutionerende rensesystem på Mikkellers barer
  • EU-forslag risikerer trods gode hensigter at gå ud over miljøet
  • Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige
  • Nekrolog: Den danske øl-talnørd er gået bort
  • Risiko for lukning af bryggerier stiger

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

På vej mod ny øl-rekord?Rekord: 380 julebryg fra de danske bryggerier
Scroll to top