Bryggerierne og tapperierne vil investere mere i grøn omstilling af distributionen og effektivisere transporten yderligere, således at klimaaftrykket fra distributionens er reduceret yderligere i 2030.
Plan for reduktion af distributionens klimaaftryk i 2030:
Flytte flere godstransporter væk fra vejene og over til jernbanen
Fossile brændsler udskiftes med bio- og naturgas som drivmiddel i tung godstransport
Benytte modulvogntog til store varetransporter
Effektivisere ruteplanlægningen, så kørsel reduceres og forgæves kørsler undgås m.m.
Udnytte køretøjer bedre, så færre køretøjer kan transportere samme varemængde
Udskifte ældre distributionskøretøjer med nye, der lever op til højeste EURO-norm
Samarbejde med andre virksomheder og brancher om transportopgaver
Undersøge mulighederne for at benytte klimavenlige drivmidler (f.eks. el- eller biogas) i forbindelse med vareleveringen i byerne
Reducere udledningen ved intern transport, f.eks. ved at identificere og benytte effektive klimaven-lige gaffeltrucks
Barrierer:
Ny lovgivning og hyppige ændringer giver usikkerhed om rammevilkårene og betyder, at branchen sætter nye tiltag i bero og er afventende med nye tiltag. Branchens investeringer i grøn omstilling forudsætter en høj grad af stabilitet og forudsigelighed i rammevilkårene for at kunne lykkes, da betydelige investeringer forudsætter lange afskrivningsperioder. Bedre rammevilkår for omstilling af distributionen kræver blandt andet:
Økonomiske incitamenter og gode rammevilkår for godstransport med lastbiler på alternative drivmidler. Det forudsætter samtidig, at der er en sikker og stabil forsyning af alternative drivmidler til konkurrencedygtige priser.
Styrkede rammevilkår for jernbanegodstransport, herunder prioritering af godstransport over bælterne og gennem Jylland i de kommende års store baneinvesteringer. Godstransport med jernbane skal være en attraktiv løsning med både hyppig og sikker levering og til konkurrencedygtige priser.
Høj prioritering af godstransporten, så godstransport ad jernbane kan blive en mere troværdig transportløsning. Det indebærer blandt andet, at godstransporten prioriteres allerede i planlægningen af større ombygninger, og at godstransport prioriteres ved driftsforstyrrelser, samt at togafgange meddeles i meget god tid og mindst 12 måneder frem og fastholdes. Kan dette ikke garanteres må virksomheder i stedet omlaste til lastbiler for at opfylde deres leveringskontrakter med kunder.