Historisk udvikling

Pant- og retursystemet har eksisteret siden 1922, da bryggerierne indgik en frivillig aftale.

En fælles frivillig aftale

Det nuværende pant- og retursystem for flasker til øl og kulsyreholdige læskedrikke har eksisteret siden 1922, da bryggerierne indgik en frivillig aftale om at benytte en fælles flaske til øl i stedet for bryggeriernes egne navnemærkede flasker. Flasken blev i 1949 erstattet af en mere robust 33 cl flaske, der var bedre egnet til at blive genbrugt. Det enkle retursystem med én flasketype og én kassetype med plads til 50 liggende flasker blev populært, og det danske retursystem blev af mange kaldt for verdens bedste, da det som ét af de eneste kunne præstere en tilbagelevering på næsten 100%. Med tiden blev flere flasketyper introduceret. Det kulminerede i 1991 og 1993, da genpåfyldelige 50 cl. og 150 cl plastflasker – de såkaldte PET-flasker (lavet af Polyethylen Terephtalat) – blev introduceret på det danske marked. Indtil 2002 måtte øl og læskedrikke ikke forhandles i Danmark i metaldåser. Efter en længere diskussion med EU-Kommissionen og sager for EF-Domstolen – der imidlertid blev afsluttet uden dom – blev der indført et frit emballagevalg i Danmark i 2002. Herefter kunne øl og læskedrikke forhandles i alle typer af emballager, forudsat at emballagen indsamles via et pantbaseret retursystem. Det blev blandt andet muligt, fordi bryggeriindustrien og dansk dagligvarehandel blev enige om at etablere en særlig indsamlingsordning for engangsemballage, der i dag varetages af Dansk Retursystem.