Genstandsmærkning

Bryggeriforeningens medlemmer har indført en ordning med at genstandsmærke øl.

Det stigende antal specialøl er ofte stærkere end traditionelt pilsnerøl, og flere forskellige flaskestørrelser har øget behovet for en præcis angivelse af antal genstande.

De nye øltyper har gjort det vanskeligere for forbrugeren selv at gennemskue, hvor meget alkohol en øl indeholder. En 60 cl øl med en alkoholstyrke på 5,5 % indeholder f.eks. 2,2 genstande, og en flaske på 75 cl med en alkoholstyrke på 6 % indeholder 3 genstande.

Med genstandsmærkningen bakker branchen op om Sundhedsstyrelsens maximale genstandsanbefalinger, og genstandsmærkningen er et led i bryggeriernes initiativer, der skal sætte øl i de rigtige rammer og forebygge blandt andet spirituskørsel.

Fakta:

Én genstand svarer til 12 g alkohol.

Genstandsmærkning på øl skal angives som antal genstande i hele flaskens/dåsens indhold. Genstandsmærket skal være let at læse og klart synligt.

Alkoholindholdet – udtrykt i % volumen – skal også mærkes på øl i henhold til mærkningsreglerne.

Genstandsmærkningen er gennemført på alle øltyper, flaskestørrelser og dåser.