Hvad med miljøet?

I Danmark kan forbrugerne drikke vand på plastflasker med god samvittighed

Det danske pantsystem, som bryggerierne har etableret og driver sammen med detailhandlen, er verdens bedste takket være danskernes vilje til at pante deres flasker og dåser. Så de tomme plastflasker bliver genanvendt effektivt, når man afleverer sin tomme flaske i pantautomaten. I alt bliver 94% af pant-plastflaskerne indsamlet og genanvendt via pantsystemet.

Samtidig er klimaaftrykket fra vandplastflasker i pantsystemet markant lavere end fra kartoner, viser en miljøvurdering, som DTU Miljø har udført for Bryggeriforeningen. Det skyldes, at tapperierne i dag selv blæser flaskerne på stedet ud fra en lille præform, samt at flaskernes vægt er reduceret meget de senere år, og at plastflaskerne indgår i det danske pantsystem, hvor 94% af alle plastflasker med pant indsamles og genanvendes til nye fødevareemballager. Kartoner til vand består af karton, plast og aluminium, og de bliver i dag ikke genanvendt, men ender i stedet i affaldet til forbrænding.

Plastflasker til vand – og andre drikkevarer – er den fødevareemballage, der er gjort mest for at reducere miljøbelastningen for:

• 94% af plastflaskerne indsamles via pantsystemet.
  • Alle indsamlede plastflasker genanvendes, heraf 80% til at fremstille nye fødevareemballager.
  • Det er Bryggeriforeningens mål, at alle plastflasker i 2030 bliver fremstillet af 100% genanvendt plast – delmålet i 2025 er 50%.
  • Vægten af både flasker og låg – og dermed plastforbruget – er reduceret betragteligt over årene: En 50 cl. plastflaske vejer i dag kun mellem 12 og 20 gram.
  • Tapperierne blæser selv plastflasker ud fra en præform, og dermed sparer de transport, idet én lastbil med præforme erstatter syv lastbiler med færdige flasker.

Du kan læse mere om vand på flaske i Bryggeriforeningens Q&A om vand på flaske.

Pant flaskeautomat