Mikrobryggerier døjer med corona-efterdønninger
I marts 2020 ramte corona-pandemien de danske mikrobryggerier med voldsom kraft. Den mistede indtjening volder fortsat kvaler for mange af dem.
Det er dejligt igen at kunne nyde et glas skummende, velskænket fadøl i solen. Det virker næsten uvirkeligt, så kort tid der gik fra, at WHO i januar 2020 rapporterede om et smitteudbrud i Kina, til pandemien ramte Danmark og to måneder senere lukkede barer og restauranter og lagde bycentrene øde om aftenen.
De bryggerier og andre producenter, der havde leveret varer til restauranter og barer, måtte betale dyrt for corona-nedlukningen. De oplevede, hvordan et stort marked lynhurtigt forsvandt. Selv om barer og restauranter åbnede igen, var den efterfølgende periode fyldt med restriktioner. Mange virksomheder modtog kompensation fra staten, men for at fastholde værdifulde medarbejdere måtte virksomhederne betale en del af medarbejdernes løn.
Igennem en årrække har antallet af mikrobryggerier været i vækst i Danmark, og branchen har derfor år for år mange nystartede bryggerier, hvoraf flere vokser hurtigt. Sådan var det også under corona-krisen. Men for langt størstedelen af Bryggeriforeningens medlemmer var billedet et ganske andet, viser indrapporteringer af salget fra 23 små medlemmer af foreningen.
Tre fjerdedele af mikrobryggerierne oplevede en salgsnedgang fra det 2019 til 2020. For nogle var der blot tale om nogle få procent, mens andre oplevede en salgsnedgang på næsten 50%.
Hvert tredje mikrobryggeri sælger normalt over halvdelen af sine øl til barer og restauranter. Blandt dem var nedgangen størst. For nogle var op imod 90% af deres salg væk.
Fortsat under 2019-niveau
Også 2021 blev et slemt år for de små bryggerier. Knap halvdelen af bryggerierne var i 2021 endnu ikke kommet tilbage til 2019-niveauet.
Nogle få bryggerier fik i 2021 igen vind i sejlene, men ser man bort fra de tre mikrobryggerier, der oplevede den største stigning, så var branchen fortsat 6% under 2019-niveauet, viser indberetningerne til Bryggeriforeningen.
Jens Mortensen driver BrewPub i midten af København. Her er mange af gæsterne udenlandske turister, men de blev væk under corona-nedlukningen.
– Corona-pandemien har kostet os et nettotab på ca. 700.000 kr. Det er et tab, det vil tage os en rum tid at indhente, siger han.
Her efter genåbningen er bryggeriet ramt af nye udfordringer med hastigt stigende energi- og råvarepriser.
– Vi håber bestemt ikke, at der opstår en ny corona-variant, der betyder, at vi igen må lukke. Og vi håber også, at bryggeriets udgifter snart holdes i ro. Vi har ikke brug for flere udgifter, nu hvor vi skal på fode igen”, siger Jens Mortensen.
—
01/06/2022