Nyt projekt skal få alle flasker og dåser retur
Danskerne satte pant-verdensrekord i 2021 med en returprocent på 93. Men Dansk Retursystem vil have samtlige emballager retur og lancerer i juni ”Projekt 100% Retur”, der vil være synlig på tv, på sociale medier og i gadebilledet.
1,9 mia. flasker og dåser kom retur gennem det danske pant- og retursystem i 2021. Det er flere end nogensinde før og en stigning på 15% i forhold til året før.
Trods den øgede mængde er returprocenten samtidig steget fra 92% til 93%, hvilket er den højeste i verden. Returprocenten viser, hvor stor en andel af de solgte flasker og dåser med pantmærker, danskerne leverer tilbage til pant- og retursystemet.
Men i Dansk Retursystem, som drives i fællesskab af de danske bryggerier, tapperier og dagligvarehandlen, er de først tilfredse, når samtlige flasker og dåser med pantmærke er tilbage, så glas, plastik og aluminium kan blive genanvendt – og helst til nye flasker og dåser.
Derfor sætter Dansk Retursystem i juni gang i en kampagne for også at få de sidste syv procent af emballagerne retur.
Det sker med tv-reklamer, på sociale medier og med udendørs reklamer, som takker danskerne for deres indsats de seneste 20 år. I år er det nemlig 20 år siden, at Danmarks bryggerier, tapperier og dagligvarehandel etablerede det danske pant- og retursystem for indsamling af flasker og dåser med pantmærker.
Største succes i over 25 år
– Der var et minefelt af interesser, som på overfladen var modsatrettede, husker Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, der sammen med direktør John Wagner, De Samvirkende Købmænd, var hovedarkitekterne bag Dansk Retursystem.
– Men vi fandt en løsning. For vi havde et fælles mål om at skabe en ordning, som var let for forbrugerne, smidig for både producenter og butikker samt godt for miljøet. Derfor har Danmark i dag verdens bedste pant- og retursystem, og det er uden sammenligning den største succes, jeg har været med til at skabe i mine over 25 år i branchen, siger Niels Hald.
Kampagnen lanceres i slutningen af juni med reklamefilm i tv og på de sociale medier og med bred opbakning fra en lang række af de danske bryggerier og tapperier.
—
02/06/2022