Bryggeriforeningen
Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V
CVR: 4892 3518
T: 7216 2434
Bryggeriforeningen mener
Bryggerier, tapperier og importører har pligt til at sikre, at deres flasker og dåser indsamles til genbrug eller genanvendelse via pantsystemet. Det obligatoriske pantkrav omfatter flasker og dåser af glas, plast og metal, der er under 20 liter og som indeholder følgende drikkevarer:
Ud over det obligatoriske pantsystem, har bryggerier og tapperier desuden en frivillig pantoverenskomst, så også deres kasser og fustager indgår i et pantsystem, så de efter brug genanvendes.
Bryggeriernes og tapperiernes miljøindsats er primært fokuseret på at reducere forbruget af ressourcer ved:
Indsatsen sker dels via kravene i virksomhedens miljøgodkendelse, dels gennem virksomhedens eget miljø-egenkontrolprogram og endelig via virksomhedens miljøstyringsprogram. Herudover kan der være mere specifikke krav og vilkår, f.eks. vilkår fastsat i virksomhedens miljøgodkendelse eller krav fastsat i virksomhedens spildevandstilladelse.
Større bryggerier og tapperier skal have en decideret miljøgodkendelse, hvor driften skal opfylde krav om at anvende Bedst Tilgængelig Teknik (BAT), og hvor både ansøgning om miljøgodkendelse og selve miljøgodkendelsen sendes i forudgående offentlig høring, og miljøgodkendelsen bliver derefter regelmæssigt taget op til revurdering af miljømyndighederne.
Bryggeriforeningen mener
Markedsføring er en naturlig del af både forbrugernes og virksomhedernes hverdag. Markedsføring er en essentiel faktor i en effektiv markedsøkonomi, da de erhvervsdrivende skal have mulighed for at oplyse markedet om eksisterende og nye varer.
Bryggeriforeningen mener, at det i en konkurrencesituation handler om at skabe præferencer for et mærke frem for alt andet. Det vil sige, at markedsføring har til hensigt at flytte markedsandele frem for at udvide totalmarkedet i volumen. For alkoholholdige drikke flytter markedsandelene sig ikke kun mellem forskellige mærker inden for f.eks. varekategorien øl, men tillige mellem øl, vin og spiritus.
Markedsføring af alkoholholdige produkter bør bl.a. ikke opfordre til umådeholdent forbrug eller give indtryk af at skabe personlig succes, da alkohol kan misbruges. De sundhedsmæssige aspekter ved alkoholindtag stiller særlige krav til branchen om at udvise ansvarsbevidsthed ved markedsføringen, specielt over for børn og unge, som skal beskyttes mod eksponering af alkoholholdige produkter. Bryggeriforeningen medvirker derfor selv til at regulere markedsføringen af alkoholholdige produkter.
Det er Bryggeriforeningens klare mål, at branchen fortsat gennem selvregulering står ved sit ansvar og går aktivt ind for forebyggelse af misbrug og fremmer et fornuftigt, moderat forbrug af alkohol.
Et eventuelt forbud mod markedsføring vil skade udviklingen af nye produkter. Nye virksomheder vil være udelukket fra at trænge ind på markedet, fordi de fratages muligheden for at gøre opmærksom på sig selv. Den nuværende markedssituation vil blive låst fast.
Bryggerierne har været primus motor i oprettelsen af Alkoholreklamenævnet. Her har alle mulighed for at klage over markedsføring af alkohol. Nævnet blev nedsat af Erhvervsministeren i 2000 og træffer afgørelse ud fra konkrete retningslinjer om markedsføring af alkohol.
Der findes ingen varestandard i fødevarelovgivningen, der definerer, hvad øl er.
Der findes heller ikke nogen branchestandard for øl, men øl kan kort beskrives som en alkoholholdig drikkevare, fremstillet ved gæring af en vandig ekstrakt af maltet eller umaltet korn eller begge (urten), sædvanligvis tilsat humle. Der er eventuelt anvendt andre kulhydratkilder (f.eks. majs, sirup) til fremstillingen. Tilsætning af humle giver en bitter og aromatisk smag og forlænger øllets holdbarhed. Øllet aromatiseres undertiden med aromatiserende ingredienser, krydderier eller aromastoffer, og kan også tilsættes andre stoffer samt kuldioxid. Du kan læse mere om øllets råvarer og brygprocessen her.
’Bryggeriforeningens medlemmer brygger øl af høj kvalitet ved at gennemføre en høj hygiejnestandard og en effektiv kvalitetskontrol.
Bryggeriforeningen har udarbejdet en webbaseret branchekode, der er godkendt af myndighederne. Branchekoden indeholder retningslinjer for god hygiejnepraksis, indretning, produktionsforhold, sporbarhed, mærkning m.v. og lever op til myndighedernes krav. Du kan læse mere om branchekoden her.
Mærkningen på fødevarer giver forbrugeren nærmere oplysninger om produktets indhold og holdbarhed.
Øl fra Bryggeriforeningens medlemmer er mærket med følgende obligatoriske oplysninger: Varebetegnelse, ingredienser og næringsindhold (under 1,2 volumenprocent alkohol), allergener, alkoholindhold, nettomængde samt en holdbarhedsdato. Derudover er angivet oprindelsessted, hvis det er relevant samt kontaktoplysninger til det ansvarlige firma i mærkningen.