Alkoholreklamenævnets årsberetning 2024
I 2024 knækkede kurven, og antallet af sager i Alkoholreklamenævnet faldt til laveste niveau siden 2016. Dette på trods af en øget monitoreringsindsats fra nævnet.
I 2024 behandlede Alkoholreklamenævnet 15 sager og udtalte kritik af markedsføringen i 13 tilfælde. Dette er en markant nedgang fra 2023, hvor der blev behandlet 24 sager, hvoraf 19 fik kritik for deres markedsføring. Dette fald sker på trods af, at Alkoholreklamenævnet i 2024 fortsatte sit skærpede tilsyn, hvor nævnet gennem en opsøgende indsats har haft fokus på at tage relevante sager op af egen drift.
”Det er endnu for tidligt at konkludere om faldet er udtryk for en generel tendens, men nævnet ser positivt på, at der i 2024 har været færre overtrædelser af retningslinjerne for markedsføring af alkohol end i de foregående år.” Marlene Winther Plas, Forperson for Alkoholreklamenævnet
Størstedelen af de behandlede sager omhandlede markedsføring rettet mod børn og unge. Den tendens er uændret fra tidligere år, og det er et klart fokus for Alkoholreklamenævnet at fastholde sit fokus på beskyttelsen af børn og unge mod uhensigtsmæssig markedsføring.
Dette fokus vil fortsætte i 2025, hvor Alkoholreklamenævnet også fejrer sit 25-års jubilæum. Således forbliver beskyttelse af børn og unge en særlig prioritet for Alkoholreklamenævnet, og det er af afgørende betydning at understrege, at alkohol og unge ikke hører sammen. Forebyggelse og vejledning er et centralt element for at nå i mål med denne ambition.
Læs Årsberetningen for 2024 her.
23.april 2025