Bryggeriforeningen er klar til alderstjek online
De danske bryggerier skal fra den 1. oktober sikre sig, at forbrugere i deres webshops er gamle nok til at købe øl. Derfor er Bryggeriforeningen klar med en nem og sikker løsning, som medlemmerne kan benytte sig af.
Pr. 1. oktober er det bryggeriernes ansvar at sikre sig, at online-købere af øl er mindst 16 år. Det er en konsekvens af en ny lov om alderstjek, der ligestiller fysiske og digitale salg af produkter med salgsaldersgrænser.
For at sikre sine medlemmer en sikker og nem løsning til en overkommelig pris har Bryggeriforeningen indgået en aftale med den MitID-brokeren Criipto, der tilbyder bryggerierne MitID-verificering, umiddelbart inden kunden gennemfører sit køb i webshoppen. Kun hvis kunden er 16 år eller ældre, kan købet foretages.
“Som en ansvarlig branche bakker Bryggeriforeningen op om loven, der bidrager til, at aldersgrænser også overholdes online. Men for særligt de mindre bryggerier er det selvfølgelig også en administrativ byrde, så det skal være så nemt som muligt at overholde loven”, siger Nick Hækkerup, direktør i Bryggeriforeningen.
De fleste af Bryggeriforeningens medlemmer bliver påvirket af den nye lov, og derfor har foreningen valgt at sikre en ensartet løsning for sine medlemmer, som de kan få på plads, inden loven træder i kraft.
”Vi har valgt Criiptos løsning til vores medlemmer, fordi den er nem at implementere, billig for vores medlemmer, og fordi Criipto bistår i hele processen”, siger Nick Hækkerup.
Ifølge loven er der metodefrihed for virksomhederne, når de skal implementere alderstjek. Dog skal den digitale løsning have samme juridiske kvalitet som fremvisning af pas, kørekort eller andet billed-ID i butikkerne. Derved ligestilles de to typer af køb.
De to mest indlysende metoder for virksomhederne er at lade kunderne identificere sig selv og deres alder med pas eller MitID online. Udfordringen er, at begge metoder giver virksomhederne mere information, end de har brug for, som de så skal opbevare efter gældende GDPR-retningslinjer.
Men Criiptos produkt giver udelukkende bryggeriets webshop den information, der skal bruges. Det betyder, at webshoppen ikke modtager oplysninger om kundens CPR-nummer, fulde navn osv, som ellers automatisk kommer med ved et standard MitID-login.
Medlemmer af bryggeriforeningen kan kontakte rasmus@bryggeriforeningen.dk for at høre mere om ordningen.
04/06 -2024