• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Forbruget af læskedrikke med sukker falder

Aktuelt, Læskedrik

Danskerne er de seneste år begyndt at drikke lidt mindre læskedrik – især det sukkersødede.

En række medier bragte i starten af september en historie om, at forbruget af læskedrikke i Danmark var ”eksploderet”. Siden 2010 skulle det gennemsnitlige læskedrikforbrug i danske husstande angiveligt være steget med 28 procent. Det forøgede forbrug af læskedrikke gav flere eksperter anledning til at udtrykke bekymring for overvægt blandt danskerne.

Oplysningerne stammede fra en GfK-måling foretaget blandt 3000 husstandes køb i supermarkeder.

Men tager man udgangspunkt i de faktiske salgstal i danske butikker indsamlet af The Nielsen Company og samtidig inkluderer Skatteministeriets skøn for danskernes indkøb i tyske grænsebutikker, er stigningen i forbruget siden 2010 langt mere begrænset. Og siden midten af 2010’erne er danskernes samlede forbrug af læskedrikke faktisk faldet en smule.

Ser man isoleret på forbruget af læskedrikke med sukker, er faldet større. For danskerne har de seneste ti år i stigende grad skiftet sukkerholdige læskedrikke ud med sukkerfrie læskedrikke, som bekendt ikke bidrager til overvægt.

 

Sukkerfri andel er steget til 40,7%

Konklusionen på baggrund af tallene fra Nielsen og Skatteministeriet er, at danskernes forbrug per indbygger er steget med 7% fra 2010 til 2018 – Skatteministeriet har endnu ikke et skøn for 2019. Altså meget langt fra stigningen på 28% i GfK-målingen.

Sættes startåret derimod til 2011 – og ikke 2010, da forbruget var usædvanligt lavt – er stigningen på under 1%. Og faktisk viser tallene, at forbruget per indbygger ligefrem er faldet med 5% siden 2014.

Dertil kommer, at flere danskere er begyndt at foretrække læskedrikke uden sukker frem for drikke, der er sødet med sukker.

I 2010 udgjorde sukkerfri læskedrikke 34,3% af salget i danske butikker, mens de i 2019 udgjorde 40,7%, viser en opgørelse fra The Nielsen Company.

De seneste fem års tid har der altså været et betydeligt fald i danskernes forbrug af sukkerholdige læskedrikke målt på salget i danske butikker og tyske grænsebutikker.

 

Kilde 1:  Nielsen ScanTrack, Dagligvarehandelen/Convenience inkl. Hard Discount, Sodavand/(Regular/Light), Volumensalg, Helår 2010-2019, W32 2020 (Copyright © Nielsen). Ref.nr.02273881, Dato:02-09-2020
Kilde 2: Skatteøkonomisk Redegørelse 2019, Skatteministeriet

 


Kilde: Nielsen ScanTrack, Dagligvarehandelen/Convenience inkl. Hard Discount, Sodavand/(Regular/Light), Volumensalg, Helår 2010-2019, W32 2020 (Copyright © Nielsen).  Ref.nr.02273881, Dato: 02-09-2020.

 

29/09/2020/af Christina Kirkeby
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Share on WhatsApp
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/02/Forside-billeder-26.png 1200 1600 Christina Kirkeby https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Christina Kirkeby2020-09-29 19:55:592020-10-07 16:44:47Forbruget af læskedrikke med sukker falder

Nyeste

  • Forslag om 300 mio. kr. til kommunale aktiviteter
  • Danskerne afleverede 1,7 milliarder tomme flasker og dåser i 2020
  • 10 tiltag der vil gøre en forskel for bylivets erhvervsdrivende
  • Corona-pressede bryggerier leverer kun få nye påske- og forårsbryg
  • Færre nye danske øl på grund af Corona

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Tal
  • Vand

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår, cookie- og persondatapolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Coronaen tvinger fortsat bryggerier i knæ Høje krav til kvaliteten af vand på flaske
Scroll to top
Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.Mere informationOK
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.