• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søg
  • Menu Menu

Hvid Januar giver tørst efter alkoholfri øl

Aktuelt, Forbrug, Marked, Øl, Samfund, Tal

Hvid Januar giver bryggerierne et mersalg af alkoholfri øl på omkring 30% til butikkerne. Men også i årets øvrige måneder stiger salget pænt. I 2024 solgte bryggerierne 8,7% mere alkoholfri øl end året før.

Butikkerne har fyldt deres lagre godt op med alkoholfri øl for at imødekomme øl-tørstige forbrugere, der holder Hvid Januar – altså undgår alkohol i årets første måned.

I december solgte bryggerne 27,3% mere alkoholfri øl til detailhandlen end i en gennemsnitlig måned i 2024, viser tal fra Bryggeriforeningen. I forhold til måneden før var det alkoholfri salg hele 38,1% højere.
”Mersalget til Hvid Januar er et tydeligt tegn på, at bryggerierne er i stand til at levere et alkoholfrit alternativ, som forbrugerne er glade for”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

Salget af alkoholfri øl er steget hvert eneste år siden 2014, og 2024 var ingen undtagelse, idet det totale salg af alkoholfri øl fra Bryggeriforeningens medlemmer steg med 8,7% til lige over 9 millioner liter. Dermed er salget næsten femdoblet på ti år.

I takt med at bryggerne bliver dygtigere til at brygge velsmagende alkoholfri øl, får forbrugerne et større udbud at vælge imellem. I 2024 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 78 forskellige alkoholfri øl, hvilket er 10 flere end året før. De dækkede næste hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over de humleprægede typer, India Pale Ale (IPA) og Lys Ale, og til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.

Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme, idet 86,2% af de alkoholfri øl købes i butikkerne, mens 13,8% serveres på barer, caféer og restaurationer.

16. januar 2024

 

16/01/2025/af Charlotte Mundt
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2022/04/paa-2.png 3600 4800 Charlotte Mundt https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Charlotte Mundt2025-01-16 12:49:132025-01-16 12:49:53Hvid Januar giver tørst efter alkoholfri øl

Nyeste

  • Øl gennem den danske kulturhistorie
  • Læskedrikreklamenævnet indgår samarbejdsaftale med Forbrugerombudsmanden
  • Så småt behøver det ikke være
  • Alkoholreklamenævnets årsberetning 2024
  • Fødevarebranchen bakker op om Influentnævnet

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: +45 3033 8511

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Link to: Antallet af danske bryggerier falder Link to: Antallet af danske bryggerier falder Antallet af danske bryggerier falderTomt bryggeri Link to: Store regionale forskelle på øl-udbud Link to: Store regionale forskelle på øl-udbud Skål i ØlStore regionale forskelle på øl-udbud
Scroll to top Scroll to top Scroll to top