• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

Aktuelt, Drikkevarebranchen, Forbrug, Læskedrik, Marked, Salg og afgifter, Samfund, Tal, Viden
Grafik-Knap-hver-anden-sodavand-er-sukkerfri-online.

I takt med at tapperierne tilbyder flere og flere sukkerfrie alternativer, er danske forbrugeres tørst efter sodavand uden sukker steget markant

Indholdet var sukkerfrit i så godt som hver anden af de sodavand, forbrugerne åbnede i 2022. 49% sukkerfrie sodavand mod 51% sukkersødede sodavand lød andelene på ifølge tal fra Nielsen Scantrack.

Andelen af sodavand uden sukker lå igennem 2010’erne stabilt omkring 35%. Men tapperierne har de senere år arbejdet intensivt på at udvikle sukkerfrie alternativer med en smag, som forbrugerne er glade for. Samtidig har tapperierne brugt betydeligt flere penge på at markedsføre sodavand uden sukker end på sukkersødede sodavand.

”Kombineret med at forbrugerne har taget rigtigt godt imod de sukkerfrie produkter, betyder denne indsats, at vi er snublende nær, at 2023 bliver året, hvor vores medlemmer sælger flere sodavand uden sukker end sodavand med sukker”, siger direktør Nick Hækkerup fra Bryggeriforeningen, som er både bryggeriernes og tapperiernes brancheorganisation.

Han peger også på, at Fødevarepartnerskabet for sundhed og klima har været en drivende kraft bag udviklingen. Her har knap 150 virksomheder, brancheforeninger og sundhedsorganisationer i regi af Fødevarestyrelsen siden 2019 samarbejdet om blandt andet at fremme udviklingen af sundere og samtidigt velsmagende fødevarer.

”Fødevarepartnerskabet har både fokus på at nedbringe indholdet af sukker i læskedrikke og på at øge andelen af alternativer med andre sødemidler end sukker, og det har utvivlsomt bidraget væsentligt til den positive udvikling. Det viser, at partnerskabsmodellen er succesfuld og også kan anvendes til at løse andre samfundsmæssige udfordringer”, siger Nick Hækkerup, der er formand for partnerskabets drikkevaregruppe.

 

Yderligere info: Bryggeriforeningens komm.chef, Louis Illum Honoré, 5158 8796, lih@bryggeriforeningen.dk

—

28/03/2023
28/03/2023/af Cecilie Hastrup
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2023/03/Grafik-Knap-hver-anden-sodavand-er-sukkerfri-online.jpg 1438 1817 Cecilie Hastrup https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Cecilie Hastrup2023-03-28 08:57:132023-08-14 15:28:12Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

Nyeste

  • Flere ungdomsuddannelser har egne alkoholregler
  • 290 forskellige økologiske øl
  • Masser af humlefyldte øl at vælge imellem
  • 52% genanvendt plast i danske plastflasker
  • Tæt på hver anden danske sodavand er sukkerfri

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Endnu flere bryggerier i DanmarkAntallet af danske bryggeri 2013 - 2022Danske plastflasker med pant indeholder 52% genanvendt plastik. Foto Ty Stange52% genanvendt plast i danske plastflasker
Scroll to top