• Medlemslogin
Søg
Bryggeriforeningen
  • Nyheder
  • Drikkevarer
    • Øl
    • Læskedrik
    • Vand
  • Tal
    • Tal om drikkevarebranchen
    • Tal om øl
    • Tal om læskedrikke
    • Tal om vand
    • Tal om miljø & emballage
  • Ansvarlighed
  • For medlemmer
  • Foreningen
  • Kontakt
  • Søg
  • Menu Menu

Classic-øl i markant fremgang

Aktuelt, Drikkevarebranchen, Forbrug, Marked, Øl, Tal, Viden

Danske øl-nydere bliver gladere og gladere for øl af typen Classic. På bare to år er er salget steget med 21%, viser en opgørelse fra Bryggeriforeningen.

Det er i stigende grad Classic-øl, der skummer i de danske ølglas. Hele 80 millioner liter Classic blev i 2022 langet over bardisken eller kørte en tur ned ad kassebåndet i butikkerne.

Det er en stigning på 21% i forhold til år 2020, da salget nåede 66,1 millioner liter, fremgår det af indberetninger fra Bryggeriforeningens medlemmer.

Dermed har danskerne for alvor fået smag for Classic, der er brygget på mørkere malte end Pilsner og derfor har en lidt sødere og fyldigere smag – og fremstår lidt mørkere i glasset.

Classic blev brygget for første gang i Danmark i 1993 som en genintroduktion af det klassiske Wiener-øl, der har sin oprindelse i Østrig-Ungarn, og som i lighed med Pilsner er en lagerøl brygget ved kolde temperaturer med undergær.

Pilsner har igennem de senere år tegnet sig for en stadigt lavere andel af ølsalget i Danmark, men er absolut fortsat de danske øl-nyderes foretrukne øl. Der stod således Pilsner på 58,7% af alle de øl, som blev nydt i 2022.

Størst fremgang i populariteten er der for India Pale Ale (IPA) og Hvedeøl, som begge nyder godt af en fordobling i salget fra 2020 til 2022. Disse øltyper tegner sig dog i alt for under 5% af det samlede salg.

Det totale ølsalg i Danmark fra Bryggeriforeningens medlemmer steg med 7,4% fra 2020 til 2022, men danskernes forbrug af øl har næppe fulgt samme udvikling, idet forbruget i vidt omfang afhænger af, hvor meget øl danskerne køber i de tyske grænsebutikker, som i perioden var påvirket af grænselukninger under corona-krisen.

Yderligere info: Bryggeriforeningens komm.chef, Louis Illum Honoré, 5158 8796, lih@bryggeriforeningen.dk

—

22/2/2023
22/02/2023/af Cecilie Hastrup
Del artiklen på sociale medier
  • Del på Facebook
  • Del på LinkedIn
https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2023/02/Classic-800x300-1.png 300 800 Cecilie Hastrup https://bryggeriforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/04/logo-bryggeriforeningen-black.png Cecilie Hastrup2023-02-22 07:38:332023-02-22 07:38:33Classic-øl i markant fremgang

Nyeste

  • Endnu flere bryggerier i Danmark
  • Classic-øl i markant fremgang
  • Nyt revolutionerende rensesystem på Mikkellers barer
  • EU-forslag risikerer trods gode hensigter at gå ud over miljøet
  • Debatindlæg: Brug digital alderskontrol til at forhindre salg af alkohol til mindreårige

Kategorier

  • Aktuelt
  • Drikkevarebranchen
  • Drikkevarerbranchen
  • Emballage
  • Forbrug
  • Læskedrik
  • Mad og Øl
  • Marked
  • Miljø
  • Øl
  • Salg og afgifter
  • Samfund
  • Tal
  • Vand
  • Viden

Bryggeriforeningen

Faxehus
Gamle Carlsberg Vej 16
DK-1799 København V

CVR: 4892 3518

T: 7216 2424

M: info@bryggeriforeningen.dk

Vilkår og persondatapolitik

Cookiepolitik

Besøg også

Den Skandinaviske Bryggerhøjskole 

Alkoholpartnerskabet

Alkoholreklamenævnet

Læskedrikreklamenævnet

Følg os

Nyt revolutionerende rensesystem på Mikkellers barerEndnu flere bryggerier i Danmark
Scroll to top